Kelt: 2017. október 12th, csütörtök Szerző: Vendeg Kategória: Blog Cimkék: , ,.

Az impró utat tör magának! Már nem csak a Momentán kurzusaira járók, hanem a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói is tanulnak imprót. Várady Zsuzsi és Molnár Levi korábban színészeknek is tartott órát, a forgatókönyvírók képzésében pedig mára szinte állandó tantárgy lett az improvizáció. Zsuzsitól megtudhatjátok, mit tart a leglátványosabb eredménynek.

Evidensnek tűnik, hogy a színművészetis hallgatók tanuljanak improvizációt. Mikor kezdtetek el tanítani az egyetemen?

Én jópár éve tanítok már ott különböző osztályokat, az első csoportunk egy bábszínész osztály volt, őket Molnár Levivel közösen tanítottuk improvizációra. Ezen kívül, mivel én dramaturg is vagyok, összefontam a két területét az életemnek és imprós módszerekkel tanítok filmdramaturgokat az egyetemen. A doktori dolgozatomat is abból írtam, hogy hogyan tudja támogatni az improvizáció a forgatókönyv-fejlesztést és -írást.

Hogy néz ki ez a gyakorlatban?

Bár a forgatókönyvírás statikus dolognak tűnik, az imprós része nagyon is gyakorlat alapú. Az írók sokat beszélnek, az impró pedig éppen ebből zökkenti ki őket, látványos, de evidens segítség számukra. Azáltal, hogy játszanak, megmozdulnak, látják a megírt jeleneteiket, az elképzelt szituációkat megjelenni élőben, inspirációt kapnak, amit aztán fel tudnak használni a továbbiakban. Egyébként 6-7 fős osztályok vannak, ez a létszám külön ideális egy ilyen munkára. Ők maguk játsszák el a jeleneteket egymásnak, életre kelnek a mondatok, így viszünk praktikumot abba, ami egyébként nagyon könnyen lesz teoretikus.

És az imprót bevittétek már a felvételi eljárásba is.

Igen, nagyon vagány dolog az egyetemtől, hogy annyira nyitott, hogy nem csak a képzésben, hanem már a felvételi eljárásban is hagyja, hogy az impróval megtámogassuk a felvételizőket, akik így gyakorlatban dolgozhatnak a jeleneteiken. Külön nagyon hálás vagyok Schulze Évának, aki a doktori dolgozatom konzulense is volt, és aki bizalmat szavazott a módszernek. A Momentánból egyébként 4-5-en szoktunk részt venni a felvételi során a munkában, és ilyenkor az imprónak nem a szórakoztatás a legfontosabb része, hanem hogy alkalmazott eszközként használjuk, és megpróbáljuk a legtöbbet kihozni egy adott író ötleteiből. A most felvételizők már a negyedik olyan osztály volt, ami így felvételizett. Viszontláthatták a jeleneteiket és annak nyomán változtathattak rajta, ha szükség volt rá.

Mit visznek magukkal az imprós órákból hosszútávon a diákok?

Ami a legfontosabb, hogy a sok lokális, praktikus meglátás mellett kifejlesztenek egy szemléletmódot, ami segít abban, hogy hiteles karaktereket, jó dialógusokat írjanak, és hogy merjenek kísérletezni és csapatban dolgozni. Szóval belsővé válik számukra valami. De emellett az is öröm, ha magát az imprót hívják segítségül egy-egy munkához. Idén nyáron volt először olyan, hogy két forgatókönyvíró, akiket tanítottam az egyetemen, végzett emberként, egy már külsős munkára is minket hívott könyvet fejleszteni. Ez nagy büszkeség.

Szólj hozzá!






*


Design & stratégia: www.cyberdurer.hu